Rechtspositie van Statenleden
Het Statenlid centraal
De rechtspositie van Statenleden moet krachtens of bij wet geregeld zijn. Dit is geregeld in artikel 96 Provinciewet. Ook in de artikelen 93 tot en met 95 Provinciewet zijn regels opgenomen over de rechtspositie van Statenleden. In het Rechtspositiebesluit en de Rechtspositieregeling is de rechtspositie van Statenleden en commissieleden verder uitgewerkt.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft een informatiepagina over de rechtspositie van politieke ambtsdragers van provincies. Daar vindt u een actueel overzicht van alle relevante wet- en regelgeving, circulaires en brochures voor politieke ambtsdragers bij provincies over de rechtspositie. Op basis van de Provinciewet en het Rechtspositiebesluit hebben Provinciale Staten de bevoegdheid om op een aantal onderdelen dit verder te regelen in een Verordening rechtspositie.
Vergoedingen Statenleden
- Vergoeding voor de werkzaamheden 2024: € 1.996,90 per maand (bruto)
- Onkostenvergoeding 2024: € 215,51 per maand
- Toelage voor fractievoorzitter
- Toelage vertrouwens-, onderzoeks- of bijzondere commissie
- Vergoeding voor verzekering arbeidsongeschiktheid, ouderdom en overlijden en ziektekostenverzekering
- Indexatie (per 1 januari en bij CAO-Rijk)
Vergoeding commissieleden
- Vergoeding 2024: € 135,14 per bijgewoonde vergadering
- Indexatie (per 1 januari)
Circulaire – toelichting wettelijke bepalingen over commissies in de Provinciewet
Het ministerie van BZK heeft een circulaire gepubliceerd die de wettelijke bepalingen in de Provinciewet over het commissiestelsel toelicht. De circulaire geeft duidelijkheid over wanneer er in de Provinciewet sprake is van een commissie. Ook staat er in welke vereisten gelden als een commissie ingesteld wordt. Op deze manier wordt beoogd dat onduidelijkheden rondom het commissiestelsel weggenomen kunnen worden.
In de toelichting wordt verduidelijkt dat de vergoeding van een lid van een commissie bij provincies per bijgewoonde vergadering moet worden toegekend en dat een vaste vergoeding per maand bij provincies slechts in specifieke uitzonderingsgevallen mogelijk is. Verder wordt verduidelijkt dat de vrijwilligersvergoeding geen alternatief is voor de commissievergoeding, maar een fiscale maatregel.
Integrale visie rechtspositie politieke ambtsdragers
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft een integrale visie opgesteld over de rechtspositie van politieke ambtsdragers.
Behartigen rechtspositionele belangen
Als Statenlidnu behartigen wij uw belangen in het overleg van verenigingen van politieke ambtsdragers met het ministerie van Binnenlandse Zaken
over onder meer vergoedingen, verlofregelingen en reiskosten. Voor een sterke rol van Provinciale Staten in het politiek-bestuurlijke krachtenveld!
Onkosten Staten- en commissieleden
- Reis- en parkeerkosten
- Overname ICT
- Onkostenvergoeding
Fractieondersteuning
Op het onderwerp fractieondersteuning zijn samen met het ministerie van BZK concrete stappen gezet naar aanleiding van de praktijk gerichte rapportage die is opgesteld met concrete aanbevelingen aan zowel de provincies als het Rijk. De rapportage treft u hieronder aan. Naar aanleiding daarvan is een handreiking voor fractieondersteuning opgesteld. Het is u als Statenlid van harte aan te bevelen in uw eigen provincie het gesprek aan te gaan over de aanbevelingen en de handreiking, zodat fractieondersteuning ook in uw eigen provincie wordt ingezet waar het voor bedoeld is en meer kansen biedt voor de positie van Provinciale Staten. Ook is het altijd mogelijk om voor dit gesprek in de Staten het ministerie uit te nodigen een toelichting te geven. Bekijk het nieuwsbericht.
Ondersteuner decentrale politieke ambtsdragers met een beperking
Politieke ambtsdragers met een beperking kunnen aanspraak maken op een ondersteuner voor praktische zaken. Op deze manier kan de politieke ambtsdrager zich vooral concentreren op de uitvoering van het ambt. In deze circulaire worden tips en voorbeelden gegeven, zowel voor de ambtsdrager, de ondersteuner als het overheidsorgaan. Ook is een juridisch getoetste conceptovereenkomst bijgevoegd.
Advies toegankelijke politiek
In een democratie behoren alle burgers goed vertegenwoordigd te zijn. Als politieke partij wilt u daarom graag een afspiegeling zijn van alle groepen burgers. Mensen met een beperking nemen echter relatief weinig deel aan politieke activiteiten. Hoe betrek je als politieke partij mensen met een beperking bij uw activiteiten? Zijn er specifieke aandachtspunten?
PEP-lijst
Op de PEP-lijst staan Politically Exposed Persons (PEP). Een PEP is een persoon die prominent actief is, of is geweest, in de politiek of een hoge functie heeft binnen de Nederlandse overheid. Het raadplegen van de PEP-lijst helpt witwassen, terrorisme en andere criminaliteit tegen te gaan in het kader van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Deze wet stelt dat financiële instellingen verplicht zijn om te controleren of ze te maken hebben met personen die vanuit een politieke functie actief zijn. Dit omdat voorkomen moet worden dat banden met hen worden aangegaan met als om doel misbruik te maken van de bevoegdheden die zij hebben. Financiële instellingen controleren in het kader van 'Know Your Customer' of ze te maken hebben met een PEP, zodat zij extra alert kunnen handelen.
Een Statenlid kan geconfronteerd worden met PEP als er bijvoorbeeld een hypotheek wordt aangevraagd. Wanneer het formulier van de Belastingdienst wordt gevolgd, wordt duidelijk dat leden van Provinciale Staten vanuit die functie niet op de PEP-lijst voorkomen. U kunt dan ook aan de betreffende organisatie aangeven dat het niet juist is dat u via deze weg wordt gescreend. Wel kan het zijn dat u nog andere nevenfuncties heeft die wél op de PEP-lijst voorkomen. U kunt dit zelf nagaan via onderstaande link. Heeft u nog vragen? Vul dan het contactformulier in.
Heeft u vragen dan kunt u onderstaand formulier invullen.